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  1. 学内刊行物
  2. 現代経営経済研究
  3. 第5巻第5号

マネジメントファッションにおけるマスメディアの役割 : SDGsを事例として

https://doi.org/10.24547/00000826
https://doi.org/10.24547/00000826
89084250-6d55-4a22-93e8-b1d92e253c0a
名前 / ファイル ライセンス アクション
GKKK20220102.pdf マネジメントファッションにおけるマスメディアの役割 : SDGsを事例として (1.1 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2022-04-13
タイトル
タイトル マネジメントファッションにおけるマスメディアの役割 : SDGsを事例として
言語 ja
タイトル
タイトル The Role of Mass Media in Management Fashion: A Case Study of the SDGs
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録タイプ JaLC
著者 八塩, 圭子

× 八塩, 圭子

ja 八塩, 圭子
ヤシオ, ケイコ

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ファッションサイクルを形成するような一過性の概念である経営手法は,「マネジメントファッション」と定義され,ビジネスメディアやコンサルティングファームなどの流行の担い手である「ファッションセッタ―」によって企業に推奨される.本稿では,近年注目を集めるSDGs(持続可能な開発目標)をマネジメントファッションと捉え,各種メディアにおける出現件数を時系列で調査した.その結果,ファッションサイクルのうち,「プレブーム期」を経て,流行が急拡大する「ブーム期」に入っているという進行状況を把握した.また,活字メディアだけでなく,テレビ,インターネットにおいても同様の出現状況が見られたことで,先行研究で触れられてこなかったファッションセッターとしてのテレビ,インターネットの役割に,ある一定の可能性を見出せた.その上で,SDGs に固有の現象として,流行プロセスに一般の認知や関心も関わってくる可能性を指摘した.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Management methods, which are transitory concepts that form a fashion cycle, are defined as “management fashion” and are recommended to companies by “fashion setters,” such as business media and consulting firms. This paper considers the SDGs (Sustainable Development Goals), which have been attracting attention in recent years, as management fashion, and investigates the number of appearances in various media in chronological order. As a result, it became clear that the fashion cycle had passed through a “pre-boom period” and entered a “boom period” in which the fashion rapidly expanded. In addition to the print media, the same situation of appearance was observed in television and the Internet, and a certain possibility was found in the role of television and the Internet as fashion setters, which has not been mentioned in previous studies. Furthermore, as a phenomenon unique to the SDGs, this paper points out the possibility that the fashion cycle is also related to public awareness and interest.
書誌情報 現代経営経済研究
Toyo Gakuen University business and economic review

巻 5, 号 5, p. 31-52, 発行日 2022-03-31
出版者
出版者 東洋学園大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13492004
著者版フラグ
出版タイプ VoR
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Ver.1 2023-05-18 10:29:13.056391
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