ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学内刊行物
  2. 現代経営経済研究
  3. 第3巻第2号

製品デザイン開発に関わる組織マネジメント : 日本の総合家電メーカーの事例研究

https://togaku.repo.nii.ac.jp/records/62
https://togaku.repo.nii.ac.jp/records/62
d79cff48-714e-4bd2-ab57-03cc2ac1fc70
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00009424519.pdf 製品デザイン開発に関わる組織マネジメント : 日本の総合家電メーカーの事例研究 (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-31
タイトル
タイトル 製品デザイン開発に関わる組織マネジメント : 日本の総合家電メーカーの事例研究
言語 ja
タイトル
タイトル Management of Product Design Development Organization
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 デザイン・マネジメント
キーワード
主題Scheme Other
主題 製品デザイン開発
キーワード
主題Scheme Other
主題 組織設計
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 菅野, 洋介

× 菅野, 洋介

ja 菅野, 洋介

ja-Kana カンノ, ヨウスケ

Search repository
Kanno, Yosuke

× Kanno, Yosuke

en Kanno, Yosuke

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 市場成熟した状況では,機能,品質,価格等による製品の差別化には限界があるため,先進的・革新的なデザインを創出することで有意味な差別化を図るとともに,統一されたデザインによって企業ブランドを構築する重要性が指摘されてきている.しかしながら,デザインに関わる既存の経営学研究では,そのようなデザインはいかなる組織的仕組みやマネジメントのもとで生み出されるのか,という問いに十分に答えることができていない.本稿では,全社戦略とデザイン戦略の関係,組織構造,製品開発プロセスに対するデザイン部門の関与の仕方,という3つの要因に着目しながら,デザインに関わる組織変革を行った日本の総合家電メーカーの事例分析を行い,先進性・革新性の高いデザインと統一されたデザインを効果的に創出するための組織的要件を明らかにした.
 With the emergence of mature markets, it has generally become difficult for corporations to maintain competitive superiority through differentiation based on factors such as function, quality, and price of product. This has heightened the importance of basic differentiation through creation of more advanced, more innovative designs and strengthening the corporate brand through creation of a coherent design identity. However, the question then becomes what form of management the corporation should adopt to promote creation of such designs. It may be fairly said that business administration studies have heretofore left this question largely unanswered. In this light, this research attempt to elucidate important conditions in organizational structure and design processes that support the creation of these distinctive brand designs. Using an example case in which corporations have developed and adopted design-related organizational structures and development processes that have effectively fostered creation of more highly advanced, we examine more highly innovative designs and developed more distinctive, coherent design identities.
書誌情報 現代経営経済研究
Toyo Gakuen University business and economic review

巻 3, 号 2, p. 23-53, 発行日 2013-07-31
出版者
出版者 東洋学園大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13492004
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11928733
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 110009838229
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-18 10:31:04.939432
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3