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  1. 学内刊行物
  2. 現代経営経済研究
  3. 第3巻第1号

企業の不祥事対応の阻害要因 : 雪印乳業の食中毒事件を事例として

https://togaku.repo.nii.ac.jp/records/59
https://togaku.repo.nii.ac.jp/records/59
3dbc0df5-9eb6-4723-8586-fe7c4aa1f0a4
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-31
タイトル
タイトル 企業の不祥事対応の阻害要因 : 雪印乳業の食中毒事件を事例として
言語 ja
タイトル
タイトル Factors That Obstruct Effective Impression Management during Organizational Crisis : A Case Study of the SNOW BRAND Food-poisoning Incident
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 企業不祥事
キーワード
主題Scheme Other
主題 ブランドイメージ
キーワード
主題Scheme Other
主題 印象管理方法
キーワード
主題Scheme Other
主題 情報の制約
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 metadata only access
著者 福地, 宏之

× 福地, 宏之

ja 福地, 宏之

ja-Kana フクチ, ヒロユキ

Search repository
Fukuchi, Hiroyuki

× Fukuchi, Hiroyuki

en Fukuchi, Hiroyuki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近年,企業にとって事故や不祥事などのリスクはますます高まっている.深刻な不祥事を起してしまった場合は,企業存続さえ危ぶまれることが多い.このような重大な事態をもたらす要因の一つは,企業の不祥事対応の不味さである.企業は不祥事そのものではなく,不祥事対応の失敗によるイメージの悪化からより大きなダメージを受けることも多い.企業はなぜ不祥事対応に失敗してしまうのだろうか.
本研究では,雪印乳業の起こした食中毒事件とその対応を改めて詳細に振り返ることにより,どのようにして企業が不祥事への対応に失敗してしまうのかというプロセスを明らかにする.企業の不祥事対応への不味さは,企業経営者の誠実さや倫理観の欠如,隠蔽体質の企業風土などに求められることが多いが,事故や不祥事の性質とそれに伴う技術的な問題や組織のガバナンス上の問題が,一見不誠実に見える企業の不祥事対応をもたらしている可能性があることを明らかにする.

In recent years, companies have faced increased risks to their business following incidents such as accidents and misdoings that relate to their operations and products. These crises can even result in company bankruptcies. One reason for such disastrous results is that the companies have not addressed impression management effectively during an organizational crisis. Indeed, sometimes companies suffer catastrophic damage, not as a result of the crisis itself, but from their corporate images becoming seriously tarnished because of how they responded to the crisis. What are the reasons that organizations fail to provide effective impression management during organizational crises?
This study examines the case of the SNOW BRAND food-poisoning incidents and shows how the company failed to respond properly to this organizational crisis. The reason for faulty responses to such crises is often considered to be that the management lacks a sense of morality, or that the organizational culture favors cover-up. However, this study shows that the nature of the accident and the ensuing technical and organizational problems can, in fact, produce an organizational response that seems disingenuous.
書誌情報 現代経営経済研究
Toyo Gakuen University business and economic review

巻 3, 号 1, p. 89-118, 発行日 2012-05-31
出版者
出版者 東洋学園大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13492004
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11928733
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 110009488792
著者版フラグ
出版タイプ VoR
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Ver.1 2023-05-18 10:30:17.643960
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