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  1. 学内刊行物
  2. 現代経営経済研究
  3. 第3巻第3号

デザイナー主導による製品開発プロセスのマネジメント

https://doi.org/10.24547/00000787
https://doi.org/10.24547/00000787
defaa164-d80c-4ac8-92a3-123b9fad4cd4
名前 / ファイル ライセンス アクション
GKKK20140101.pdf デザイナー主導による製品開発プロセスのマネジメント (667.5 kB)
Copyright(c) 2011 by Toyo Gakuen University
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-10-12
タイトル
タイトル デザイナー主導による製品開発プロセスのマネジメント
言語 ja
タイトル
タイトル Managing designer-led product development process
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24547/00000787
ID登録タイプ JaLC
著者 菅野, 洋介

× 菅野, 洋介

ja 菅野, 洋介

ja-Kana カンノ, ヨウスケ

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Kanno, Yosuke

× Kanno, Yosuke

en Kanno, Yosuke

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は,デザイナー主導による製品開発プロセスを明らかにするとともに,デザイナー主導による製品開発プロセスを効果的に実行するための組織要因やマネジメント上の要件を明らかにすることである.既存研究では「デザイナーを製品開発活動を統合・調整する主体として機能させる有用性」が指摘されてきたが,それらは概念的な議論に留まっているとともに,デザイナー主導による製品開発プロセスが,具体的にどのような組織体制のもと,どのように実行されるのか,そして,このようなプロセスをより効果的に実行するうえで,どのような組織要因やマネジメント上の要件が重要となるのか,が十分解明されていない.本稿では,アイリスオーヤマ株式会社の事例分析を通じて,デザイナー主導による製品開発プロセスの実態を明らかにするとともに,このようなプロセスを効果的に実行するための組織的要因として,デザイナーの独立性・主体性,デザインを中心とした首尾一貫した製品開発プロセス,デザイナーのマルチスキル化などの要因を導出した.
 The purpose of this study is to examine designer-led product development processes and the organizational factors and management considerations necessary for their practical application. A body of research already exists regarding “the advantages of utilizing the designer function as a linchpin in integrating or coordinating product development operations”. However, existing research has not sufficiently addressed questions such as: “How does a designer-led product development process actually work?” and “What are the organizational structure and management considerations necessary for a designer-led product development process to work effectively?” This study attempted to identify the organizational and management factors underlying an effective designer-led product development using an example of a company that gives designers the responsibility to lead the integration of its product development. In this study, the four main findings obtained from the case are as follows: First, the designer-led product development starts on a different footing from conventional product manager systems, which begin with technology and the markets. The second finding is what assures the effective implementation of a designer-led product development process is the designer’s heightened sense of autonomy. The third finding is that a consistent design-oriented product development process from start to end leads to a more effective designer-led product development process. The fourth finding is that a multiple-skilled designer leads to a more effective designer-led product development process.
書誌情報 現代経営経済研究
Toyo Gakuen University business and economic review

巻 3, 号 3, p. 1-25, 発行日 2014-11-30
出版者
出版者 東洋学園大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13492004
著者版フラグ
出版タイプ VoR
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Ver.1 2023-05-18 10:31:08.821387
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